04 mai 2009

IKT i skolen

I artikkelen http://www.digi.no/812003/laerere-savner-kritisk-nettkunnskap kritiseres kommunene for å drive for dårlig etterutdanning i IKT.

Digital kompetanse er satt opp som en grunnferdighet i alle fag. Noen ganger tenker jeg at jeg er glad ikke strikking ble en grunnleggende ferdighet. Da ville det vært meg som sa alt det de andre sier til meg: (omskrevet til strikking)

  • Hvordan har du hatt tid til å lære deg alt det?
  • Når skal jeg få tid til å sette meg inn i alt?
  • Ikke lær meg noe ekstra, det er greit med det vanlige.
  • Hallo, er det noen som kan hjelpe meg med en maske her?
  • Hvis vi alle lager hver vår lapp, så kan vi heller sy det sammen til ett lappeteppe etterpå. Det gjør ikke noe om fargene ikke stemmer helt.
  • Er det så nøye da?
  • Nå skjedde det igjen…
  • Hvorfor virker det alltid når du skal vise meg?
  • La oss ta det fra begynnelsen… To pinner og en tråd, var det så?

Jeg har flere ganger uttrykt ønske om å ta mer utdannelse innenfor IKT, men det er ikke noe gøy å måtte gjøre det på siden av alt annet. Kanskje kommunene burde tenke litt mer på innhold i datamaskinene og ikke bare selve maskinen? Kanskje burde flere kommuner ha egne digitale pedagogiske veiledere som kunne oppgradert seg og holdt kurser jevnlig.

En ting som gjelder i et yrke som læreryrket er at det lønner seg å spisse kompetansen mot emner, slik at man lærer det man trenger der og da, slik at det blir brukt. Det er bedre med små drypp enn en skikkelig makeover for dem som strever fra før. Lag for eksempel enkeltkurs i bruk av digitale tavler, med underemnene klipp og lim og utvilking av undervisningsopplegg…

Hvordan spiser man en elefant? En bit av gangen…

Hvis det er noe, så er det bare å ringe.


 

Hilsen Terje

Ikke ikt-ansvarlig, bare veldig interessert….

Ingen kommentarer: