13 april 2009

Terror på fly

En gang kom det fram at man kan lage bomber av flytende væske. Denne var til alt overmål kamuflert som babymat, sies det. Derfor må vi alltid gå igjennom sikkerhetskontrollen og levere fra oss eventuelle Farrisflasker som vi skulle ha forvillet ned i veska.

For meg som flyr et par ganger i året går det vel greit, for dem som gjør det oftere er det vel litt mer irriterende. De som virkelig lider er de som jobber om bord på flyene. De må gå igjennom sjekken opptil flere ganger hver dag. Ikke rart vi får forsinkelser. (Her kunne jeg puttet inn at det kan se ut som at NSB har begynt med noe lignende, men da er jeg redd for at det gikk troll i ord og skaffet enda mer forsinkelser der, så det gjør jeg ikke.)

Hva definerer da egentlig en terrorist? Er det en person som begår grusomme handlinger mot tilfeldige mennesker, og dermed skaper frykt i ellers trygge nabolag? Eller er det en person som får andre til å beslaglegge Farrisflasker på flyplasser? Tar vi utgangspunkt i den siste, så tror jeg vi kan være enige i at Norge er preget av terror.

Opplegget ser ut til å være omtrent slik: En person gjør noe som ingen har tenkt på før, eller ingen har regnet med skulle skje. Uansett hvor sykt dette skulle være, så må det forhindres for en hver pris, i etterkant. Så om noen skulle laget en bombe i form av en hatt, så ville det bli ulovlig med hatt om bord på flyet. Det hadde kanskje ikke vært så dumt, hvis det kunne begrense innførsel av usmakelige sydenhatter og "fake" Sombreros.

Ingen kommentarer: